1. Η ελευθερία έκφρασης γνώμης ασκείται: Από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες και τους/τις Έλληνες/ίδες ομογενείς Από τους/τις κατόχους της κοινής Ευρωπαϊκής ιθαγένειας Από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες Από όσους/ες ευρίσκονται στην Ελληνική επικράτεια 2. Τα βασανιστήρια: Δεν επιτρέπονται σε καμία περίπτωση Επιτρέπονται με νόμο που ψηφίζει η Βουλή με τα 3/5 των μελών της Επιτρέπονται για την προστασία της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας Επιτρέπονται για την αποτροπή τρομοκρατικής επίθεσης 3. Το δικαίωμα επιλογής επαγγέλματος: Είναι ειδική μορφή της οικονομικής ελευθερίας Αποτελεί έκφραση της ελευθερίας συμμετοχής στην κοινωνική ζωή της Χώρας Δεν αποτελεί δικαίωμα Δεν αποτελεί έκφραση της ελευθερίας συμμετοχής στην οικονομική ζωή της Χώρας 4. Η ελευθερία ανάπτυξης της προσωπικότητας (άρ. 5 παρ. 1 Συντ.) ασκείται: Από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες, τους/τις Ευρωπαίους/ες πολίτες, τους/τις αλλοδαπούς/ές και τους/τις ανιθαγενείς Μόνο από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες και τους/τις ομογενείς Μόνο από τους/τις Έλληνες/ίδες και Ευρωπαίους/ες πολίτες Μόνο από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες 5. Κατοικία κατά την έννοια του άρ. 9 Συντ. αποτελεί: Κάθε χώρος που ο άνθρωπος ορίζει ως χώρο διαβιώσεως μόνο Κάθε χώρος που ο άνθρωπος ορίζει ως χώρο διαβιώσεως και εργασίας Κάθε χώρος που ο άνθρωπος ορίζει ως χώρο εργασίας μόνο Κάθε χώρος που ο άνθρωπος διαμένει έστω και για λίγες ώρες όπως το δωμάτιο ξενοδοχείου 6. Η ευθανασία: Είναι κοινωνικό δικαίωμα Δεν αναγνωρίζεται στο ελληνικό δίκαιο Κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα Είναι συλλογικό δικαίωμα 7. Η αξία του ανθρώπου είναι: Νομοθετικός κανόνας Πολιτικό δικαίωμα Αντικειμενική συνταγματική αρχή Υποκειμενικό συνταγματικό δικαίωμα 8. Το δικαίωμα στο εκλέγειν και το εκλέγεσθαι είναι: Ατομικό δικαίωμα Συλλογικό δικαίωμα Κοινωνικό δικαίωμα Πολιτικό δικαίωμα 9. H ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας: Εμπεριέχει τη σεξουαλική ελευθερία Δεν εξαρτάται από τα χρηστά ήθη Δεν περιορίζεται Είναι συλλογικό δικαίωμα 10. Σύμφωνα με το άρθρο 120 του Συντάγματος, το δικαίωμα αντίστασης ασκείται σε περιπτώσεις: Κατάλυσης του Συντάγματος Αναθεώρησης του Συντάγματος Αντισυνταγματικότητας ενός νόμου Περιορισμού των ατομικών δικαιωμάτων 11. Ένας νόμος που παραβιάζει συνταγματικά δικαιώματα: Μπορεί να κηρυχθεί ανίσχυρος έναντι πάντων από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο αν έχουν εκδοθεί αντίθετες αποφάσεις ως προς τη συνταγματικότητά του από ανώτατα δικαστήρια Δεσμεύει κάθε δικαστήριο γιατί έχει θεσπιστεί με έγκυρο τρόπο Μπορεί να ακυρωθεί μόνο από τα ανώτατα δικαστήρια Μπορεί να ακυρωθεί από κάθε δικαστήριο 12. Η λαϊκή κυριαρχία, στο πολίτευμά μας, είναι: Κατώτερη από την εθνική κυριαρχία Πάνω από το Σύνταγμα Θεμελιώδης συνταγματική αρχή Άγραφη αρχή 13. Η αίτηση θεραπείας: Είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη στο δικαίωμα αναφοράς Δεν δημιουργεί υποχρέωση της διοίκησης να απαντήσει Μπορεί να ασκηθεί, εφόσον προβλέπεται στον νόμο Καμία από τις λοιπές απαντήσεις 14. Απαγορεύεται η μεταβολή του προορισμού των δασών: Χωρίς να ιδρυθεί κέντρο περίθαλψης της άγριας ζωής Εκτός εάν εξυπηρετείται υπέρτερο δημόσιο συμφέρον Χωρίς αποζημίωση Χωρίς νόμο ψηφισμένο από τα 3/5 των μελών της Βουλής 15. Δικαίωμα του εκλέγεσθαι στο βουλευτικό αξίωμα έχουν Έλληνες/ίδες πολίτες με: Ικανότητα εκλέγειν άνω των 21 ετών Ικανότητα εκλέγειν που δεν έχουν καταδικαστεί ποινικά για οποιοδήποτε αδίκημα Ικανότητα εκλέγειν άνω των 35 ετών Ικανότητα εκλέγειν άνω των 25 ετών 16. Οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να εκφράζουν τις πεποιθήσεις τους υπέρ ή κατά πολιτικού κόμματος; Μπορούν άνευ περιορισμού Μόνο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους Απαγορεύεται απολύτως Μόνο εκτός της άσκησης των καθηκόντων τους 17. ΔΕΝ επιτρέπεται η αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτων: Που ανήκουν σε άτομα της τρίτης ηλικίας Χωρίς αποζημίωση Που συνιστούν την πρώτη κατοικία Που ανήκουν σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες 18. H αναδρομική κατάργηση του επιδόματος τέκνων των δημοσίων υπαλλήλων σε ποια θεμελιώδη αρχή του διοικητικού δικαίου είναι δυνατόν να προσκρούσει; Στην αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του/της διοικούμενου/ης Στην αρχή της αξιοκρατίας Στην αρχή της υπεροχής και της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος Στην αρχή της αμεροληψίας των οργάνων της δημόσιας διοίκησης 19. Στους αποδέκτες των θεμελιωδών δικαιωμάτων: Συγκαταλέγονται μόνο οι τρεις συντεταγμένες εξουσίες του κράτους (νομοθετική, εκτελεστική, δικαστική) Συγκαταλέγονται μόνον οι ιδιώτες Μπορούν να συγκαταλέγονται και οι ιδιώτες Συγκαταλέγεται μόνο η νομοθετική εξουσία 20. Χαρακτηριστικό γνώρισμα του κοινοβουλευτικού συστήματος είναι: Ότι η Κυβέρνηση δεν απαιτείται να έχει την εμπιστοσύνη της Βουλής καθώς είναι ανεξάρτητη από αυτήν Η απόλυτη διάκριση των λειτουργιών Ότι η Κυβέρνηση οφείλει να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής Ότι ο/η ΠτΔ εκλέγεται πάντα με αυξημένη πλειοψηφία από τη Βουλή 21. Ποια είναι η ευθύνη του/της βουλευτή για την άποψη που εξέφρασε κατά την άσκηση των βουλευτικών του καθηκόντων; Ο/Η βουλευτής φέρει ποινική ευθύνη O/Η βουλευτής δεν καταδιώκεται ούτε εξετάζεται με οποιονδήποτε τρόπο για γνώμη ή ψήφο που έδωσε κατά την άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων O/Η βουλευτής δεν καταδιώκεται ούτε εξετάζεται με οποιονδήποτε τρόπο για γνώμη ή ψήφο που έδωσε κατά την άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων παρά μόνο για συκοφαντική δυσφήμηση, κατά τον νόμο, ύστερα από άδεια της Bουλής Ο/Η βουλευτής δεν έχει καμία ευθύνη 22. Η αποκέντρωση στο Σύνταγμα του 1975: Κατοχυρώνει τη συγκρότηση και λειτουργία περιφερειακών κρατικών οργάνων με γενική αποφασιστική αρμοδιότητα Είναι κατευθυντήρια αρχή με πολιτική και όχι νομική σημασία Αποτελεί τη γενική αρχή που κατοχυρώνει την αυτονομία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης Ταυτίζεται απολύτως με την αρχή της επικουρικότητας στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο 23. Η κατανομή της εξουσίας σε εκτελεστική, νομοθετική και δικαστική ονομάζεται: Αρχή της διάκρισης των λειτουργιών Διασταύρωση των λειτουργιών Νομοθετική εξουσιοδότηση Λειτουργική διάχυση 24. Τα κωλύματα κατά το Σύνταγμα είναι ιδιότητες που ΔΕΝ επιτρέπουν: Να ανακηρυχθεί κάποιος/α υποψήφιος/α βουλευτής Να δώσει όρκο Να εκλεγεί κάποιος/α βουλευτής Να αναλάβει κάποιος/α υπουργικά καθήκοντα 25. Σε ποιες από τις παρακάτω περιπτώσεις ΔΕΝ απαιτείται να δοθεί ψήφος εμπιστοσύνης προς την Κυβέρνηση; Κατά τον διορισμό νέου/ας πρωθυπουργού μετά τον θάνατο του/της προηγούμενου/ης Κατά τη μεταβολή της σύνθεσης της Κυβέρνησης από τον/την πρωθυπουργό Σε καμία από τις λοιπές περιπτώσεις Κατά τον διορισμό νέου/ας πρωθυπουργού μετά από παραίτηση του/της προηγούμενου/ης 26. Το ισχύον εκλογικό σύστημα είναι: Η καθαρή αναλογική Η ενισχυμένη αναλογική Το πλειοψηφικό Το πλειοψηφικό δύο γύρων 27. Πώς γίνεται η νομοθέτηση όταν η χώρα έχει κηρυχθεί σε «κατάσταση πολιορκίας»; Με υπουργικές αποφάσεις Με την κανονική νομοπαραγωγική διαδικασία Με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου Με δημοψήφισμα 28. Τι σημαίνει σχετικώς αυστηρό Σύνταγμα; Ότι δεν επιτρέπεται καμία τροποποίησή του Ότι επιτρέπεται η τροποποίησή του μόνο με δημοψήφισμα Ότι τροποποιείται δυσκολότερα απ’ ό,τι ο νόμος Ότι οι διατάξεις του είναι πολύ αυστηρές 29. Κάθε διερευνητική εντολή διαρκεί το μέγιστο: Επτά (7) ημέρες Τρεις (3) ημέρες Όσο προσδιορίσει ο/η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Μία (1) ημέρα 30. Σε περίπτωση που συντρέχει ασυμβίβαστη ιδιότητα στο πρόσωπό του/της, ο/η εκλεγείς/είσα βουλευτής οφείλει: Να υποβάλει αίτηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο για τη διαπίστωση της ασυμβίβαστης ιδιότητας Να δηλώσει τη συνδρομή της ασυμβίβαστης ιδιότητας στον/στην Πρόεδρο της Βουλής Να παραιτηθεί από την ασυμβίβαστη ιδιότητα εντός 8 ημερών αφότου η εκλογή του/της γίνει οριστική, άλλως εκπίπτει από το βουλευτικό αξίωμα Να θέσει σε αναστολή την ασυμβίβαστη ιδιότητα αμέσως 31. Οι υπουργοί διώκονται για πράξεις σχετικές με τα καθήκοντά τους: Από το Συμβούλιο της Επικρατείας Από το Ειδικό Δικαστήριο Από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο Από το Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο 32. Η θητεία του/της Προέδρου της Δημοκρατίας είναι: Πενταετής με δυνατότητα επανεκλογής για μία συνεχόμενη φορά Πενταετής με δυνατότητα επανεκλογής αλλά όχι για δεύτερη συνεχόμενη θητεία Εξαετής χωρίς δυνατότητα επανεκλογής Πενταετής με δυνατότητα επανεκλογής μία φορά 33. Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας πριν τη συνταγματική αναθεώρηση του 1986 μπορούσε: Να διορίζει πρωθυπουργό της αρεσκείας του/της Να προτείνει υπουργούς Να διενεργήσει δημοψήφισμα για κρίσιμο εθνικό θέμα Να επιλέγει τους προέδρους των ανεξαρτήτων αρχών από λίστα υποψηφίων που ετοίμαζε η Βουλή 34. Τα κανονιστικά διατάγματα: Εκδίδονται, όταν συνεδριάζει το Τμήμα διακοπής των εργασιών της Βουλής Δεν υπόκεινται σε δικαστικό έλεγχο Είναι πράξεις του/της Προέδρου της Δημοκρατίας Είναι πράξεις της Κυβερνήσεως 35. Ο τυπικός νόμος είναι: Ο αφηρημένος κανόνας δικαίου Ο νόμος που αφορά διαδικαστικά ζητήματα Ο νόμος που ψηφίζεται από τη Βουλή και εκδίδεται και δημοσιεύεται από τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Ο Κανονισμός της Βουλής 36. Ο λαός υπό τη στενή συνταγματική του έννοια είναι: Μόνον όσοι/ες είναι ορθόδοξοι στο θρήσκευμα Όργανο του Κράτους Μόνον όσοι/ες κατοικούν στην Ελλάδα Μόνον όσοι/ες έχουν ελληνική συνείδηση 37. Το Σύνταγμα προβλέπει: Δημοψήφισμα για την εκκίνηση της διαδικασίας αναθεώρησης του Συντάγματος Δημοψήφισμα μετά από λαϊκή πρωτοβουλία Δύο είδη δημοψηφισμάτων Ένα είδος δημοψηφίσματος 38. Οι βουλευτικές εκλογές διεξάγονται ταυτόχρονα: Σε όλη την επικράτεια Στην Ελλάδα και στο εξωτερικό Με τις ευρωεκλογές Με τις δημοτικές εκλογές 39. Οι διατάξεις του Συντάγματος: Δεν ισχύουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης Είναι ισόκυρες Είναι όλες θεμελιώδεις Είναι όλες αμετάβλητες 40. Δημοψήφισμα μπορεί να προκηρυχθεί: Για ψηφισμένο νομοσχέδιο Για την αναθεώρηση του Συντάγματος Με απόφαση του λαού Για την εκλογή του/της ΠτΔ 41. Η υπηρεσιακή Κυβέρνηση: Δεν προβλέπεται συνταγματικά, αλλά μόνον εθιμικά Διενεργεί εκλογές Επιλέγεται από τον/την Πρωθυπουργό Έχει ως Πρωθυπουργό τον/την Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας 42. Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Εκλέγεται άμεσα από τον λαό Έχει μόνον εκτελεστικές αρμοδιότητες Διορίζει την ηγεσία των ανωτάτων δικαστηρίων Έχει πενταετή θητεία 43. Στην Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία: Η Κυβέρνηση εξαρτάται από την εμπιστοσύνη της Βουλής Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι και Πρόεδρος της Κυβέρνησης Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει ισχυρό εκτελεστικό ρόλο Ο/Η Πρωθυπουργός διορίζει την Κυβέρνησή του/της 44. Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Είναι εγγυητής του πολιτεύματος Είναι ρυθμιστής του πολιτεύματος Εκλέγεται άμεσα από τον λαό Διαλύει τη Βουλή όταν κρίνει ότι η σύνθεσή της δεν ανταποκρίνεται στο λαϊκό αίσθημα 45. Η ψήφος εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση: Δίνεται μόνο μετά από τη διενέργεια εκλογών Προϋποθέτει την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των βουλευτών Δίνεται κάθε δύο χρόνια Είναι έκφανση της κοινοβουλευτικής αρχής 46. Το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής: Είναι συνταγματικό Δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ στην Ελλάδα Διευκολύνει τον σχηματισμό ισχυρών μονοκομματικών Κυβερνήσεων Είναι αντισυνταγματικό 47. Στην αναθεώρηση του 2008: Καταργήθηκε το γενικό επαγγελματικό ασυμβίβαστο των βουλευτών Κατοχυρώθηκε η λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία Κατοχυρώθηκαν συνταγματικά οι ανεξάρτητες αρχές Καταργήθηκαν οι «υπερεξουσίες» του/της Προέδρου της Δημοκρατίας 48. Η αναθεώρηση του 2001: Κατήργησε τις «υπερεξουσίες» του/της Προέδρου της Δημοκρατίας Ήταν η πιο εκτενής από όλες τις αναθεωρήσεις του Συντάγματος του 1975 Ολοκληρώθηκε σε μια και μόνο Βουλή Άλλαξε το πολίτευμα σε «πρωθυπουργοκεντρικό» 49. Ποιος ασκεί αδέσμευτη νομικά εξουσία; Η συντακτική βουλή ή εθνοσυνέλευση Η Βουλή Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή 50. Η εκτελεστική λειτουργία ασκείται: Από τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Από την Κυβέρνηση και τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Από τη Βουλή Μόνο από την Κυβέρνηση 51. Στη Βουλή και την Κυβέρνηση, η οποία διαθέτει την πλειοψηφία σε αυτήν, μεταφέρθηκαν ορισμένες από τις ρυθμιστικές αρμοδιότητες του/της Προέδρου της Δημοκρατίας που αφαιρέθηκαν με τη συνταγματική αναθεώρηση του/της 2001 1975 1986 2019 52. Πρόεδρος της Δημοκρατίας, με Κοινή πρόταση του/της Πρωθυπουργού και του/της οικείου/ας Υπουργού, διορίζει και παύει τους/τις Υφυπουργούς Πρόταση του/της αρμόδιου/ας Υπουργού, διορίζει και παύει τους/τις Υφυπουργούς Κοινή πρόταση του/της Πρωθυπουργού και του/της καθ’ ύλην αρμόδιου/ας Υπουργού, διορίζει και παύει τους/τις Γενικούς/ές και Ειδικούς/ές Γραμματείς των υπουργείων Πρόταση του/της Πρωθυπουργού, διορίζει και παύει τα λοιπά μέλη της Κυβέρνησης και τους/τις Υφυπουργούς 53. Η δικαστική λειτουργία ασκείται: Από τα δικαστήρια Από τον/την Προέδρο της Δημοκρατίας και τα δικαστήρια Από τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Από τους/τις δικαστές και τους/τις ενόρκους 54. Ο δικαστικός έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων είναι: Διάχυτος και παρεμπίπτων Μεθοδικός και αυστηρός Προληπτικός Αφηρημένος 55. Τα δικαστήρια υποχρεούνται να μην εφαρμόζουν νόμο: Αντίθετο προς το Σύνταγμα κατά το περιεχόμενό του Που είχε ψηφιστεί πριν τη θέση σε ισχύ του Συντάγματος του 1975 Αντίθετο προς το δημόσιο συμφέρον Που ψηφίστηκε με αντισυνταγματική διαδικασία 56. Το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο δύναται: Να γνωμοδοτεί προς τη Βουλή για ζητήματα συνταγματικότητας Να κηρύξει ανίσχυρο τον αντισυνταγματικό νόμο Να μην εφαρμόσει τον αντισυνταγματικό νόμο Να ακυρώσει κανονιστική πράξη 57. Ο έλεγχος της συνταγματικότητας από δημοσίους υπαλλήλους: Ανήκει μόνο στους/στις προϊσταμένους/ες τους Προϋποθέτει άδεια του/της προϊσταμένου/ης τους Απαγορεύεται σε κάθε περίπτωση Είναι υποχρεωτικός, όταν μία διάταξη είναι προδήλως αντίθετη προς το Σύνταγμα 58. Για να διοριστεί κάποιος/α σε θέση στη δημόσια διοίκηση πρέπει: Να είναι Έλληνας/ίδα πολίτης και να έχει συμπληρώσει το 20ο έτος ηλικίας Να είναι κάτοχος τουλάχιστον απολυτηρίου Λυκείου Να μην έχει καταδικαστεί σε οποιαδήποτε αδίκημα Να είναι Έλληνας/ίδα πολίτης ή πολίτης χώρας της Ευρωπαϊκής Ένωσης 59. Η σχετική με τη διοικητική αποκέντρωση συνταγματική διάταξη: Θεσπίζει ρητά έναν βαθμό διοικητικής αποκέντρωσης, αλλά δεν αποκλείει τη δυνατότητα νομοθετικής πρόβλεψης και άλλων Δεν θέτει περιορισμό ως προς τον αριθμό των βαθμών διοικητικής αποκέντρωσης Θεσπίζει έναν βαθμό διοικητικής αποκέντρωσης Θεσπίζει ρητά έναν βαθμό διοικητικής αποκέντρωσης, αλλά δεν αποκλείει τη δυνατότητα νομοθετικής πρόβλεψης και δεύτερου 60. Πόσες συνταγματικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες αρχές υπάρχουν; Τρεις (3) Τέσσερις (4) Πέντε (5) Επτά (7) 61. Σύμφωνα με το Σύνταγμα, οι αρχές των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης εκλέγονται με: Τη συμμετοχή όλων των κατοίκων της περιφέρειάς τους Άμεση ψηφοφορία Επιστολική ψήφο Καθολική και μυστική ψηφοφορία 62. Η υπουργική προσυπογραφή των Προεδρικών Διαταγμάτων συνεπάγεται ότι: Η Κυβέρνηση συναποφασίζει με τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Η Κυβέρνηση ελέγχει τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ώστε εκείνος/η να μην υπερβεί τα όρια των εξουσιών του/της Η Κυβέρνηση αναλαμβάνει την ποινική ευθύνη Η Κυβέρνηση αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη 63. Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης είναι: Μόνον νομοθετικά κατοχυρωμένο Η υπουργική υπηρεσία αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών Υπηρεσία της ΕΡΤ Ανεξάρτητη αρχή Loading …