1. Οι ιδρυτικές Συνθήκες της Ένωσης είναι: Η Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) και η Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) Η Συνθήκη Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ) και η Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη Οι Συνθήκες της Ρώμης και της Νίκαιας Οι Συνθήκες για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα (ΕΚΑΧ), για την Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ) και για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα Ατομικής Ενέργειας (ΕΚΑΕ) 2. Η Ευρωπαϊκή Ένωση: Έχει το δικό της Σύνταγμα Είναι κράτος Είναι υπερεθνική οντότητα Είναι ομοσπονδία 3. Η Ελβετία, η Ισλανδία και η Νορβηγία: Είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι όμως μέλη της ζώνης Σένγκεν Δεν είναι μέλη ούτε της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ούτε της ζώνης Σένγκεν, ούτε της ζώνης του Ευρώ Δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι όμως μέλη της ζώνης του Ευρώ 4. Ποιος είναι ο ελάχιστος αριθμός κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την καθιέρωση ενισχυμένης συνεργασίας; Πέντε (5) Εννέα (9) Δεκατέσσερα (14) Τέσσερα (4) 5. Την ιθαγένεια της Ένωσης έχουν όσα φυσικά πρόσωπα: Έχουν την ιθαγένεια ενός τουλάχιστον κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης Είναι ανιθαγενείς Εργάζονται ή παρέχουν υπηρεσίες σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατοικούν μόνιμα σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης 6. Η εσωτερική αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης περιλαμβάνει έναν χώρο χωρίς εσωτερικά σύνορα εντός του οποίου διασφαλίζεται η ελεύθερη κυκλοφορία: Των προσώπων και των εμπορευμάτων Των προσώπων, των εμπορευμάτων και των υπηρεσιών Των προσώπων, των εμπορευμάτων, των υπηρεσιών και των κεφαλαίων Των εμπορευμάτων, των υπηρεσιών και των κεφαλαίων 7. Το απορρέον από την ιθαγένεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης δικαίωμα ελεύθερης κυκλοφορίας και διαμονής στην επικράτεια των κρατών-μελών αφορά κατ’ αρχήν: Κάθε πολίτη της Ένωσης Κάθε πολίτη της Ένωσης που ασκεί ή προτίθεται να ασκήσει οικονομική δραστηριότητα ως μισθωτός ή ως αυτοαπασχολούμενος Κάθε πολίτη της Ένωσης που ασκεί οικονομική δραστηριότητα ως μισθωτός ή ως αυτοαπασχολούμενος Κάθε πολίτη της Ένωσης που ασκεί οικονομική δραστηριότητα ως μισθωτός 8. Σε ποιον από τους παρακάτω τομείς πολιτικής η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει αποκλειστική αρμοδιότητα: Βιομηχανική πολιτική Ενεργειακή πολιτική Κοινή εξωτερική πολιτική & πολιτική ασφάλειας Κοινή εμπορική πολιτική 9. Στον τομέα της παιδείας, της επαγγελματικής εκπαίδευσης, της νεολαίας και του αθλητισμού: η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει συντρέχουσα αρμοδιότητα με τα κράτη μέλη όπως στον τομέα του περιβάλλοντος η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αρμοδιότητα να αναλαμβάνει δράσεις για να υποστηρίζει, να συμπληρώνει ή να συντονίζει τη δράση των κρατών μελών η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποκλειστική αρμοδιότητα η Ευρωπαϊκή Ένωση στερείται κάθε αρμοδιότητας 10. Στους τομείς αποκλειστικής αρμοδιότητας της Ένωσης: Η μόνη αρμόδια να δράσει είναι η Ένωση Η Ένωση μπορεί να δράσει τηρώντας την αρχή της επικουρικότητας Η Ένωση μπορεί να δράσει τηρώντας την αρχή της καλόπιστης συνεργασίας Τα κράτη μέλη μπορούν να δράσουν, εφόσον η Ένωση δεν ασκήσει τις αρμοδιότητές της 11. Τι από τα παρακάτω ΔΕΝ αποτελεί ίδιο πόρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Συνεισφορά που βασίζεται στην ποσότητα μη ανακυκλούμενων απορριμμάτων πλαστικών συσκευασιών στα κράτη-μέλη Ποσοστό επί του φόρου προστιθέμενης αξίας που εισπράττουν τα κράτη-μέλη Ποσοστό επί του παράβολου για την έκδοση θεώρησης εισόδου κατά την είσοδο πολιτών τρίτων χωρών στην επικράτεια κράτους-μέλους Τελωνειακοί δασμοί κατά τις εισαγωγές εμπορευμάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση 12. Ο Χάρτης θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Είναι νομικά δεσμευτικός από την ημερομηνία της πανηγυρικής διακήρυξής του από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο και την Επιτροπή Είναι νομικά δεσμευτικός από την ημερομηνία της θέσης σε ισχύ της Συνθήκης της Λισαβόνας Δεν είναι νομικά δεσμευτικός αλλά αποτελεί απλώς πολιτική διακήρυξη Είναι νομικά δεσμευτικός από την ημερομηνία της θέσης σε ισχύ της Συνθήκης της Νίκαιας 13. Για την προσχώρηση ενός νέου κράτους μέλους στην Ευρωπαϊκή Ένωση απαιτείται στο τελευταίο στάδιο: Η σύναψη συνθήκης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκπροσωπούμενης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και του κράτους αυτού Σύμφωνη γνώμη του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Καμία από τις λοιπές απαντήσεις Η υπογραφή και η κύρωση συνθήκης προσχώρησης μεταξύ όλων των υφιστάμενων κρατών μελών και του υπό προσχώρηση κράτους 14. Ποια από τις ακόλουθες πηγές δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ΔΕΝ αποτελεί μέρος του παράγωγου/δευτερογενούς δικαίου της Ένωσης: Οι αποφάσεις-πλαίσιο Οι Κανονισμοί Οι γενικές αρχές του δικαίου της Ένωσης Οι αποφάσεις της Επιτροπής με τις οποίες επιβάλλονται πρόστιμα 15. Παράδειγμα παράγωγου δικαίου της Ένωσης αποτελεί: Η αρχή της αναλογικότητας Ο Χάρτης Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ο Γενικός κανονισμός για την προστασία δεδομένων Το άρθρο 49 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) 16. Ποια από τις παρακάτω νομικές πράξεις είναι μη δεσμευτικού χαρακτήρα: Κανονισμός Καμία από τις λοιπές αναφερόμενες Οδηγία Απόφαση 17. Ο κανονισμός είναι πράξη του παράγωγου δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει: Γενική και άμεση, αλλά όχι καθολική ισχύ Καθολική και άμεση, αλλά όχι γενική ισχύ Γενική, καθολική και άμεση ισχύ Γενική και καθολική, αλλά όχι άμεση ισχύ 18. Όσο διαρκεί η προθεσμία μεταφοράς μίας ενωσιακής Οδηγίας, οι εθνικές αρχές: Οφείλουν να μην την λαμβάνουν υπόψη Υποχρεούνται να ερμηνεύουν το εθνικό δίκαιο σύμφωνα προς τις διατάξεις της Μπορούν, αλλά δεν υποχρεούνται να ερμηνεύουν το εθνικό δίκαιο σύμφωνα με τις διατάξεις της Υποχρεούνται να εφαρμόζουν το εθνικό δίκαιο, ακόμα και εάν είναι αντίθετο προς την Οδηγία 19. Οι διεθνείς συμφωνίες που συνάπτει η Ευρωπαϊκή Ένωση: Υπερέχουν έναντι των γενικών αρχών του ενωσιακού δικαίου Υπερέχουν έναντι του παράγωγου, όχι όμως και του πρωτογενούς ενωσιακού δικαίου Υπερέχουν έναντι του πρωτογενούς και του παράγωγου ενωσιακού δικαίου Υπερέχουν έναντι των οδηγιών αλλά όχι έναντι των κανονισμών 20. Μια διάταξη του πρωτογενούς δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει άμεσο αποτέλεσμα εάν περιέχει: Έναν σαφή και συγκεκριμένο νομικό κανόνα, εφόσον το περιθώριο εκτιμήσεως που αφήνεται στα κράτη μέλη, σχετικά με την εφαρμογή του, είναι μικρό Έναν χωρίς αιρέσεις νομικό κανόνα Σαφείς, συγκεκριμένους και χωρίς αιρέσεις κανόνες, που δεν απαιτούν συμπληρωματικά μέτρα Έναν σαφή νομικό κανόνα 21. Ένας εκτελεστικός ή κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμός που εκδίδει η Επιτροπή: Πρέπει να κινείται στα όρια της νομοθετικής της εξουσιοδότησης Δεν μπορεί να αφορά ιδιώτες Έχει μειωμένη δεσμευτικότητα για τις κρατικές αρχές σε σχέση με έναν Κανονισμό Δεν υπερέχει του εθνικού δικαίου όπως ο Κανονισμός 22. Ποιο είναι το εκτελεστικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης; Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Το Συμβούλιο Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή 23. Ποια από τις παρακάτω προτάσεις είναι λανθασμένη; Όλες ανεξαιρέτως οι πράξεις των οργάνων της Ένωσης εκδίδονται σύμφωνα με κάποια νομοθετική διαδικασία Οι μη νομοθετικές πράξεις εκδίδονται χωρίς νομοθετική διαδικασία Οι νομοθετικές πράξεις των οργάνων της Ένωσης εκδίδονται με τη συνήθη ή με ειδική νομοθετική διαδικασία Η Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) διακρίνει μεταξύ νομοθετικών και μη νομοθετικών πράξεων 24. Ποιο(α) ενωσιακό(ά) όργανο(α) παρέχει(ουν) νομοθετική εξουσιοδότηση για να εκδίδονται από άλλο ενωσιακό όργανο εκτελεστικές ή κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις; Το Συμβούλιο Η Επιτροπή και το Συμβούλιο Το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο 25. Τι από τα παρακάτω ισχύει; Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να επιβάλλει πρόστιμο σε κράτος μέλος που δεν εφαρμόζει ορθά και εμπρόθεσμα τα νομοθετικά μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπορεί να κινήσει τη διαδικασία επί παραβάσει εάν ένα κράτος μέλος δεν εφαρμόζει ορθά και εμπρόθεσμα τα νομοθετικά μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μπορεί να προσφύγει ενώπιον του Δικαστηρίου εάν ένα κράτος μέλος δεν εφαρμόζει ορθά και εμπρόθεσμα τα νομοθετικά μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αποφασίζοντας με ειδική πλειοψηφία μπορεί να επιβάλλει κυρώσεις σε κράτος μέλος που κατά σύστημα δεν εφαρμόζει ορθά και εμπρόθεσμα τα νομοθετικά μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 26. Ο/Η Ύπατος Εκπρόσωπος: Είναι επικεφαλής της Επιτροπής Μονίμων Αντιπροσώπων (Coreper) Προεδρεύει του Συμβουλίου Δικαιοσύνης και Εσωτερικών Υποθέσεων Προεδρεύει του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων Είναι Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου 27. Τι από τα παρακάτω ΔΕΝ κάνουν οι κυβερνήσεις των κρατών μελών Προτείνουν υποψηφίους για τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή Διορίζουν τους δικαστές στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ορίζουν τους υπουργούς που συμμετέχουν στο Συμβούλιο Ανακαλούν τους Επιτρόπους που προέρχονται από τη χώρα τους 28. Ποιο θεσμικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης χαρακτηρίζεται συχνά ως «ο θεματοφύλακας των Συνθηκών»; Το Συμβούλιο Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο 29. Στις ειδικές νομοθετικές διαδικασίες, το αποφασιστικό όργανο: Δεν είναι ούτε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ούτε το Συμβούλιο Άλλοτε είναι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και άλλοτε το Συμβούλιο Δεν είναι ποτέ το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Δεν είναι ποτέ το Συμβούλιο 30. Στη συνήθη νομοθετική διαδικασία, κατά τη δεύτερη ανάγνωση ενός σχεδίου νομοθετικού μέτρου το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μπορεί να απορρίψει ή να τροποποιήσει τη θέση στην οποία κατέληξε το Συμβούλιο κατά την πρώτη ανάγνωση: Με πλειοψηφία των μελών που ψήφισαν Με ενισχυμένη πλειοψηφία 60% των μελών του Με απόλυτη πλειοψηφία όλων των μελών του Με ομόφωνη ψήφο των μελών του 31. Την προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναλαμβάνει: Το κράτος μέλος που εκλέγεται από το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων για ένα εξάμηνο Ένα κράτος μέλος εκ περιτροπής για ένα εξάμηνο ή, εάν πρόκειται για ένα από τα 5 μεγαλύτερα κράτη μέλη, για ένα δωδεκάμηνο Ένα κράτος μέλος εκ περιτροπής για ένα εξάμηνο Το κράτος μέλος που εκλέγεται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για ένα δωδεκάμηνο 32. Κατά κανόνα, οι αποφάσεις του Συμβουλίου λαμβάνονται: Με ομοφωνία Με ειδική πλειοψηφία, δηλαδή πλειοψηφία 55% των κρατών μελών που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 65% του συνολικού πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης Με πλειοψηφία δύο τρίτων των κρατών μελών Με ειδική πλειοψηφία, δηλαδή πλειοψηφία δύο τρίτων των κρατών μελών που αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον τα δύο τρίτα του συνολικού πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης 33. Οι έδρες που αντιστοιχούν σε κάθε κράτος μέλος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατανέμονται: Ίσα για κάθε κράτος μέλος Με βάση την αρχή της φθίνουσας αναλογικότητας σύμφωνα με την οποία τα κράτη με μεγαλύτερο πληθυσμό δέχονται να υποεκπροσωπούνται, έτσι ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη εκπροσώπηση των κρατών μελών με μικρότερο πληθυσμό Βάσει του συνδυασμού των κριτηρίων της γεωγραφικής έκτασης και του πληθυσμού Ανάλογα με τον πληθυσμό του ως ποσοστό του συνολικού πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης 34. Η θητεία των μελών της Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι: Πενταετής και συμπίπτει χρονικά διότι το Κοινοβούλιο ασκεί έλεγχο στη δράση της Επιτροπή Τετραετής και συμπίπτει χρονικά διότι το Κοινοβούλιο ασκεί έλεγχο στη δράση της Επιτροπή Πενταετής και δεν συμπίπτει χρονικά ώστε να αλλάζουν τα πρόσωπα που ελέγχουν και ελέγχοντα Τετραετής και δεν συμπίπτει χρονικά ώστε να αλλάζουν τα πρόσωπα που ελέγχουν και ελέγχοντα 35. Οι αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο της διαδικασίας προδικαστικής παραπομπής: Έχουν πάντα αναδρομική ισχύ (ex tunc) Έχουν αναδρομική ισχύ, με δυνατότητα περιορισμού της μόνο για το μέλλον από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Έχουν ισχύ για το μέλλον, με δυνατότητα επέκτασης στο παρελθόν από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Έχουν πάντα ισχύ για το μέλλον (ex nunc) 36. Ποια από τις παρακάτω δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναπτύχθηκε στο πλαίσιο ενισχυμένης συνεργασίας; Η ίδρυση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης Η δικαστική συνεργασία σε ποινικές υποθέσεις Το ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης Η ίδρυση της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας 37. Το προδικαστικό ερώτημα που εθνικό δικαστήριο απευθύνει στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να αφορά: Ζητήματα ερμηνείας των Συνθηκών και ζητήματα ερμηνείας και κύρους των πράξεων του παράγωγου δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ζητήματα κύρους των πράξεων του παράγωγου δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ζητήματα ερμηνείας των Συνθηκών και ζητήματα κύρους των πράξεων του παράγωγου δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ζητήματα ερμηνείας των Συνθηκών και των πράξεων του παράγωγου δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης 38. Εάν ένα εθνικό δικαστήριο διαπιστώσει ότι διάταξη εθνικού νόμου αντιβαίνει σε διάταξη κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης υποχρεούται να: Ακυρώσει τη διάταξη του εθνικού νόμου Αποστείλει σχετικό προδικαστικό ερώτημα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αφήσει ανεφάρμοστη τη διάταξη του εθνικού νόμου Αφήσει ανεφάρμοστη τη διάταξη του κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης 39. Σε ποιο από τα ακόλουθα θεσμικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης η διαδικασία της λήψης των αποφάσεων ΔΕΝ στηρίζεται στον υπερεθνικό χαρακτήρα της διακυβέρνησης: Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Συμβούλιο Ευρωπαϊκή Επιτροπή 40. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα: Υλοποιεί τις κατευθύνσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σε σχέση με τη νομισματική πολιτική του ευρώ Εκτελεί τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για τη νομισματική πολιτική του ευρώ Αποφασίζει με πλήρη ανεξαρτησία για τη νομισματική πολιτική του ευρώ Χαράσσει σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη νομισματική πολιτική του ευρώ 41. Ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (European Stability Mechanism): Είναι διακυβερνητικός οργανισμός που παρέχει χρηματοδοτική συνδρομή (δάνεια) σε χώρες της ζώνης του ευρώ που αντιμετωπίζουν χρηματοδοτικές δυσκολίες Είναι μηχανισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που χορηγεί δάνεια σε ευρωπαϊκά πιστωτικά ιδρύματα, τα οποία αντιμετωπίζουν χρηματοδοτικές δυσκολίες Είναι μηχανισμός της τραπεζικής ένωσης της ζώνης του ευρώ, του οποίου ρόλος είναι η ρύθμιση και εποπτεία των πιστωτικών ιδρυμάτων Είναι μηχανισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εποπτεύει τη δημοσιονομική κατάσταση των κρατών μελών 42. Το Eurogroup: Είναι ένα άτυπο όργανο που δεν αναφέρεται στις Συνθήκες αλλά έχει εγκαθιδρυθεί στην πράξη Είναι ένα θεσμικό όργανο της ΕΕ Είναι η σύνοδος των Υπουργών Οικονομικών όλων των κρατών μελών της ΕΕ Είναι ένα forum διαβουλεύσεων μεταξύ των Υπουργών Οικονομικών όλων των κρατών μελών της Ευρωζώνης 43. Οι πράξεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας: Προσβάλλονται με προσφυγή ακυρώσεως και από τους ιδιώτες εφόσον τους αφορούν άμεσα και ατομικά Δεν προσβάλλονται με προσφυγή ακυρώσεως ενώπιον των δικαιοδοτικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης Προσβάλλονται με προσφυγή ακυρώσεως μόνο από τα κράτη μέλη και τα θεσμικά ενωσιακά όργανα Δεν είναι νομικά δεσμευτικές για τις εθνικές αρχές 44. Με νομοθετική πράξη μπορεί να ανατίθεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η εξουσία έκδοσης μη νομοθετικών πράξεων γενικής ισχύος που: Θεσπίζουν τα αναγκαία μέτρα για τη μεταφορά της νομοθετικής πράξης στα εθνικά δίκαια Συμπληρώνουν ή τροποποιούν μη ουσιώδη στοιχεία της νομοθετικής πράξης Συμπληρώνουν ή τροποποιούν στοιχεία της νομοθετικής πράξης Θεσπίζουν τα αναγκαία μέτρα για την εκτέλεση της νομοθετικής πράξης 45. Όταν ένα κράτος μέλος παραβιάζει το ενωσιακό δίκαιο κατά τρόπο που προκαλεί ζημία στους ιδιώτες, αυτοί μπορούν να ζητήσουν αποκατάσταση της ζημίας τους: Με αγωγή αποζημίωσης ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Με προσφυγή ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΔΑ) κατόπιν εξαντλήσεως των εσωτερικών ενδίκων μέσων Με αγωγή αποζημίωσης ενώπιον του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Με αγωγή αποζημίωσης ενώπιον των εθνικών δικαστηρίων του κράτους μέλους 46. Εάν ένα κράτος μέλος παραβιάζει συστηματικά θεμελιώδεις αξίες της Ένωσης, όπως το κράτος δικαίου, τι από τα παρακάτω μπορεί να γίνει; Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δύναται να του απευθύνει συστάσεις Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δύναται να διαπιστώσει την παραβίαση και, ακολούθως, το Συμβούλιο να επιβάλει κυρώσεις Να εκδιωχθεί το εν λόγω κράτος μέλος από την Ένωση κατόπιν ομόφωνης απόφασης του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Η Επιτροπή δύναται να του επιβάλει κυρώσεις 47. Εναντίον της παράλειψης της Ελλάδας να μεταφέρει στο εθνικό δίκαιο οδηγία για την υποχρεωτική διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις ο Δικηγορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, ως ΝΠΔΔ, μπορεί να: Υποβάλει καταγγελία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασκήσει προσφυγή λόγω παραλείψεως στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ασκήσει αγωγή αποζημιώσεως στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Υποβάλει καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή 48. Οι ισχύουσες Συνθήκες επιτρέπουν στα εθνικά κοινοβούλια να αντιταχθούν σε μία πρόταση νομοθετικής πράξεως της Ευρωπαϊκής Ένωσης που παραβιάζει την: Αρχή της αμοιβαιότητας Αρχή της αναλογικότητας Αρχή της επικουρικότητας Αρχή της διαβούλευσης 49. Η αρχή της επικουρικότητας διασφαλίζει ότι: Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενεργεί πάντοτε σύμφωνα με τα ανθρώπινα δικαιώματ Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επιβάλλει στα κράτη μέλη υποχρεώσεις που δεν είναι αναγκαίες για την επίτευξη του επιδιωκόμενου κάθε φορά στόχου Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν νομοθετεί για ζητήματα για τα οποία δεν της έχει δοθεί αρμοδιότητα από τα κράτη μέλη δια των Συνθηκών Η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να δρα μόνον όταν οι στόχοι της προτεινόμενης δράσης δεν μπορούν να επιτευχθούν επαρκώς ή καλύτερα από τα κράτη μέλη 50. Ποια από τις παρακάτω Συνθήκες υπογράφτηκε πιο πρόσφατα: Της Λισαβόνας Της Νίκαιας Του Άμστερνταμ Του Μάαστριχτ 51. Η Ευρωπαϊκή Ένωση: Έχει προσχωρήσει στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου Έχει προσχωρήσει στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και στα υπ’ αρι Έχει προσχωρήσει στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και σε όλα τα πρόσθετα πρωτόκολλα αυτής 1, 2 και 3 πρόσθετα πρωτόκολλα αυτής Δεν έχει προσχωρήσει ακόμη στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου ή τα πρόσθετα πρωτόκολλα αυτής 52. Με τη Συνθήκη της Λισαβόνας: Εισήχθη ειδική διαδικασία με την οποία το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο νομοθετεί χωρίς τη σύμπραξη του Συμβουλίου στις ειδικώς οριζόμενες περιπτώσεις Καταργήθηκε η ομοφωνία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Θεσπίστηκε η έκδοση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτελεστικών και κατ’ εξουσιοδότηση πράξεων γενικής ισχύος (οδηγιών, κανονισμών και αποφάσεων) Καταργήθηκε η ομοφωνία στο Συμβούλιο 53. Ποια από τις ακόλουθες προτάσεις ΔΕΝ είναι ορθή; Οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης απευθύνονται πάντοτε σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα και όχι στα κράτη μέλη Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαθέτει ευρείες εξουσίες ελέγχου και επιβολής των κανόνων της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) για τον ανταγωνισμό μέσω της διεξαγωγής ερευνών για ενδεχόμενες παραβάσεις και της έκδοσης αποφάσεων με τις οποίες επιβάλλονται απαγορεύσεις ή πρόστιμα Τα νομοθετικά μέτρα που αποσκοπούν στην εναρμόνιση των νομικών διατάξεων των κρατών μελών που έχουν ως αντικείμενο την εγκαθίδρυση και τη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς υιοθετούνται από το Συμβούλιο με ειδική πλειοψηφία, και όχι με ομοφωνία Η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να εμποδίσει την έκδοση μιας νομοθετικής πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορά την εναρμόνιση του φορολογικού δικαίου 54. Το άρθρο 195 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), κατά το οποίο «η Ένωση συμπληρώνει τη δράση των κρατών μελών στον τομέα του τουρισμού», αποτελεί παράδειγμα: Διατάξεως της Συνθήκης με άμεσο αποτέλεσμα Αποκλειστικής αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Συντρέχουσας αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Υποστηρικτικής αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης 55. Η Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) και η Συνθήκη για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) έχουν συναφθεί: Για χρονικό διάστημα πενήντα (50) ετών που μπορεί να ανανεωθεί μία μόνο φορά κατόπιν κοινής συμφωνίας των συμβαλλόμενων μερών Για χρονικό διάστημα εκατό (100) ετών Για χρονικό διάστημα πενήντα (50) ετών Για απεριόριστο χρονικό διάστημα Loading …