1. Η ελευθερία έκφρασης γνώμης ασκείται: Από τους/τις κατόχους της κοινής Ευρωπαϊκής ιθαγένειας Από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες και τους/τις Έλληνες/ίδες ομογενείς Από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες Από όσους/ες ευρίσκονται στην Ελληνική επικράτεια 2. Τα βασανιστήρια: Επιτρέπονται με νόμο που ψηφίζει η Βουλή με τα 3/5 των μελών της Επιτρέπονται για την αποτροπή τρομοκρατικής επίθεσης Δεν επιτρέπονται σε καμία περίπτωση Επιτρέπονται για την προστασία της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας 3. Το δικαίωμα επιλογής επαγγέλματος: Αποτελεί έκφραση της ελευθερίας συμμετοχής στην κοινωνική ζωή της Χώρας Δεν αποτελεί δικαίωμα Δεν αποτελεί έκφραση της ελευθερίας συμμετοχής στην οικονομική ζωή της Χώρας Είναι ειδική μορφή της οικονομικής ελευθερίας 4. Η ελευθερία ανάπτυξης της προσωπικότητας (άρ. 5 παρ. 1 Συντ.) ασκείται: Μόνο από τους/τις Έλληνες/ίδες και Ευρωπαίους/ες πολίτες Μόνο από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες και τους/τις ομογενείς Μόνο από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες Από τους/τις Έλληνες/ίδες πολίτες, τους/τις Ευρωπαίους/ες πολίτες, τους/τις αλλοδαπούς/ές και τους/τις ανιθαγενείς 5. Κατοικία κατά την έννοια του άρ. 9 Συντ. αποτελεί: Κάθε χώρος που ο άνθρωπος ορίζει ως χώρο εργασίας μόνο Κάθε χώρος που ο άνθρωπος ορίζει ως χώρο διαβιώσεως και εργασίας Κάθε χώρος που ο άνθρωπος ορίζει ως χώρο διαβιώσεως μόνο Κάθε χώρος που ο άνθρωπος διαμένει έστω και για λίγες ώρες όπως το δωμάτιο ξενοδοχείου 6. Η ευθανασία: Είναι συλλογικό δικαίωμα Είναι κοινωνικό δικαίωμα Δεν αναγνωρίζεται στο ελληνικό δίκαιο Κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα 7. Η αξία του ανθρώπου είναι: Υποκειμενικό συνταγματικό δικαίωμα Πολιτικό δικαίωμα Νομοθετικός κανόνας Αντικειμενική συνταγματική αρχή 8. Το δικαίωμα στο εκλέγειν και το εκλέγεσθαι είναι: Κοινωνικό δικαίωμα Πολιτικό δικαίωμα Ατομικό δικαίωμα Συλλογικό δικαίωμα 9. H ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας: Εμπεριέχει τη σεξουαλική ελευθερία Δεν περιορίζεται Δεν εξαρτάται από τα χρηστά ήθη Είναι συλλογικό δικαίωμα 10. Σύμφωνα με το άρθρο 120 του Συντάγματος, το δικαίωμα αντίστασης ασκείται σε περιπτώσεις: Κατάλυσης του Συντάγματος Αντισυνταγματικότητας ενός νόμου Περιορισμού των ατομικών δικαιωμάτων Αναθεώρησης του Συντάγματος 11. Ένας νόμος που παραβιάζει συνταγματικά δικαιώματα: Μπορεί να ακυρωθεί από κάθε δικαστήριο Δεσμεύει κάθε δικαστήριο γιατί έχει θεσπιστεί με έγκυρο τρόπο Μπορεί να κηρυχθεί ανίσχυρος έναντι πάντων από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο αν έχουν εκδοθεί αντίθετες αποφάσεις ως προς τη συνταγματικότητά του από ανώτατα δικαστήρια Μπορεί να ακυρωθεί μόνο από τα ανώτατα δικαστήρια 12. Η λαϊκή κυριαρχία, στο πολίτευμά μας, είναι: Θεμελιώδης συνταγματική αρχή Πάνω από το Σύνταγμα Κατώτερη από την εθνική κυριαρχία Άγραφη αρχή 13. Η αίτηση θεραπείας: Δεν δημιουργεί υποχρέωση της διοίκησης να απαντήσει Μπορεί να ασκηθεί, εφόσον προβλέπεται στον νόμο Καμία από τις λοιπές απαντήσεις Είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη στο δικαίωμα αναφοράς 14. Απαγορεύεται η μεταβολή του προορισμού των δασών: Χωρίς αποζημίωση Εκτός εάν εξυπηρετείται υπέρτερο δημόσιο συμφέρον Χωρίς να ιδρυθεί κέντρο περίθαλψης της άγριας ζωής Χωρίς νόμο ψηφισμένο από τα 3/5 των μελών της Βουλής 15. Δικαίωμα του εκλέγεσθαι στο βουλευτικό αξίωμα έχουν Έλληνες/ίδες πολίτες με: Ικανότητα εκλέγειν άνω των 35 ετών Ικανότητα εκλέγειν άνω των 21 ετών Ικανότητα εκλέγειν που δεν έχουν καταδικαστεί ποινικά για οποιοδήποτε αδίκημα Ικανότητα εκλέγειν άνω των 25 ετών 16. Οι δημόσιοι υπάλληλοι μπορούν να εκφράζουν τις πεποιθήσεις τους υπέρ ή κατά πολιτικού κόμματος; Μόνο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους Μπορούν άνευ περιορισμού Απαγορεύεται απολύτως Μόνο εκτός της άσκησης των καθηκόντων τους 17. ΔΕΝ επιτρέπεται η αναγκαστική απαλλοτρίωση ακινήτων: Που συνιστούν την πρώτη κατοικία Χωρίς αποζημίωση Που ανήκουν σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες Που ανήκουν σε άτομα της τρίτης ηλικίας 18. H αναδρομική κατάργηση του επιδόματος τέκνων των δημοσίων υπαλλήλων σε ποια θεμελιώδη αρχή του διοικητικού δικαίου είναι δυνατόν να προσκρούσει; Στην αρχή της αμεροληψίας των οργάνων της δημόσιας διοίκησης Στην αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του/της διοικούμενου/ης Στην αρχή της αξιοκρατίας Στην αρχή της υπεροχής και της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος 19. Στους αποδέκτες των θεμελιωδών δικαιωμάτων: Συγκαταλέγονται μόνο οι τρεις συντεταγμένες εξουσίες του κράτους (νομοθετική, εκτελεστική, δικαστική) Συγκαταλέγεται μόνο η νομοθετική εξουσία Μπορούν να συγκαταλέγονται και οι ιδιώτες Συγκαταλέγονται μόνον οι ιδιώτες 20. Χαρακτηριστικό γνώρισμα του κοινοβουλευτικού συστήματος είναι: Ότι ο/η ΠτΔ εκλέγεται πάντα με αυξημένη πλειοψηφία από τη Βουλή Ότι η Κυβέρνηση δεν απαιτείται να έχει την εμπιστοσύνη της Βουλής καθώς είναι ανεξάρτητη από αυτήν Ότι η Κυβέρνηση οφείλει να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής Η απόλυτη διάκριση των λειτουργιών 21. Ποια είναι η ευθύνη του/της βουλευτή για την άποψη που εξέφρασε κατά την άσκηση των βουλευτικών του καθηκόντων; Ο/Η βουλευτής δεν έχει καμία ευθύνη O/Η βουλευτής δεν καταδιώκεται ούτε εξετάζεται με οποιονδήποτε τρόπο για γνώμη ή ψήφο που έδωσε κατά την άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων Ο/Η βουλευτής φέρει ποινική ευθύνη O/Η βουλευτής δεν καταδιώκεται ούτε εξετάζεται με οποιονδήποτε τρόπο για γνώμη ή ψήφο που έδωσε κατά την άσκηση των βουλευτικών καθηκόντων παρά μόνο για συκοφαντική δυσφήμηση, κατά τον νόμο, ύστερα από άδεια της Bουλής 22. Η αποκέντρωση στο Σύνταγμα του 1975: Αποτελεί τη γενική αρχή που κατοχυρώνει την αυτονομία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης Κατοχυρώνει τη συγκρότηση και λειτουργία περιφερειακών κρατικών οργάνων με γενική αποφασιστική αρμοδιότητα Είναι κατευθυντήρια αρχή με πολιτική και όχι νομική σημασία Ταυτίζεται απολύτως με την αρχή της επικουρικότητας στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο 23. Η κατανομή της εξουσίας σε εκτελεστική, νομοθετική και δικαστική ονομάζεται: Λειτουργική διάχυση Νομοθετική εξουσιοδότηση Διασταύρωση των λειτουργιών Αρχή της διάκρισης των λειτουργιών 24. Τα κωλύματα κατά το Σύνταγμα είναι ιδιότητες που ΔΕΝ επιτρέπουν: Να εκλεγεί κάποιος/α βουλευτής Να αναλάβει κάποιος/α υπουργικά καθήκοντα Να ανακηρυχθεί κάποιος/α υποψήφιος/α βουλευτής Να δώσει όρκο 25. Σε ποιες από τις παρακάτω περιπτώσεις ΔΕΝ απαιτείται να δοθεί ψήφος εμπιστοσύνης προς την Κυβέρνηση; Κατά τον διορισμό νέου/ας πρωθυπουργού μετά τον θάνατο του/της προηγούμενου/ης Κατά τη μεταβολή της σύνθεσης της Κυβέρνησης από τον/την πρωθυπουργό Σε καμία από τις λοιπές περιπτώσεις Κατά τον διορισμό νέου/ας πρωθυπουργού μετά από παραίτηση του/της προηγούμενου/ης 26. Το ισχύον εκλογικό σύστημα είναι: Η ενισχυμένη αναλογική Η καθαρή αναλογική Το πλειοψηφικό δύο γύρων Το πλειοψηφικό 27. Πώς γίνεται η νομοθέτηση όταν η χώρα έχει κηρυχθεί σε «κατάσταση πολιορκίας»; Με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου Με υπουργικές αποφάσεις Με την κανονική νομοπαραγωγική διαδικασία Με δημοψήφισμα 28. Τι σημαίνει σχετικώς αυστηρό Σύνταγμα; Ότι οι διατάξεις του είναι πολύ αυστηρές Ότι τροποποιείται δυσκολότερα απ’ ό,τι ο νόμος Ότι επιτρέπεται η τροποποίησή του μόνο με δημοψήφισμα Ότι δεν επιτρέπεται καμία τροποποίησή του 29. Κάθε διερευνητική εντολή διαρκεί το μέγιστο: Μία (1) ημέρα Επτά (7) ημέρες Όσο προσδιορίσει ο/η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Τρεις (3) ημέρες 30. Σε περίπτωση που συντρέχει ασυμβίβαστη ιδιότητα στο πρόσωπό του/της, ο/η εκλεγείς/είσα βουλευτής οφείλει: Να παραιτηθεί από την ασυμβίβαστη ιδιότητα εντός 8 ημερών αφότου η εκλογή του/της γίνει οριστική, άλλως εκπίπτει από το βουλευτικό αξίωμα Να θέσει σε αναστολή την ασυμβίβαστη ιδιότητα αμέσως Να δηλώσει τη συνδρομή της ασυμβίβαστης ιδιότητας στον/στην Πρόεδρο της Βουλής Να υποβάλει αίτηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο για τη διαπίστωση της ασυμβίβαστης ιδιότητας 31. Οι υπουργοί διώκονται για πράξεις σχετικές με τα καθήκοντά τους: Από το Συμβούλιο της Επικρατείας Από το Ειδικό Δικαστήριο Από το Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο Από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 32. Η θητεία του/της Προέδρου της Δημοκρατίας είναι: Πενταετής με δυνατότητα επανεκλογής μία φορά Εξαετής χωρίς δυνατότητα επανεκλογής Πενταετής με δυνατότητα επανεκλογής αλλά όχι για δεύτερη συνεχόμενη θητεία Πενταετής με δυνατότητα επανεκλογής για μία συνεχόμενη φορά 33. Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας πριν τη συνταγματική αναθεώρηση του 1986 μπορούσε: Να διορίζει πρωθυπουργό της αρεσκείας του/της Να προτείνει υπουργούς Να επιλέγει τους προέδρους των ανεξαρτήτων αρχών από λίστα υποψηφίων που ετοίμαζε η Βουλή Να διενεργήσει δημοψήφισμα για κρίσιμο εθνικό θέμα 34. Τα κανονιστικά διατάγματα: Είναι πράξεις της Κυβερνήσεως Δεν υπόκεινται σε δικαστικό έλεγχο Εκδίδονται, όταν συνεδριάζει το Τμήμα διακοπής των εργασιών της Βουλής Είναι πράξεις του/της Προέδρου της Δημοκρατίας 35. Ο τυπικός νόμος είναι: Ο νόμος που αφορά διαδικαστικά ζητήματα Ο αφηρημένος κανόνας δικαίου Ο νόμος που ψηφίζεται από τη Βουλή και εκδίδεται και δημοσιεύεται από τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Ο Κανονισμός της Βουλής 36. Ο λαός υπό τη στενή συνταγματική του έννοια είναι: Μόνον όσοι/ες έχουν ελληνική συνείδηση Μόνον όσοι/ες είναι ορθόδοξοι στο θρήσκευμα Όργανο του Κράτους Μόνον όσοι/ες κατοικούν στην Ελλάδα 37. Το Σύνταγμα προβλέπει: Ένα είδος δημοψηφίσματος Δημοψήφισμα μετά από λαϊκή πρωτοβουλία Δημοψήφισμα για την εκκίνηση της διαδικασίας αναθεώρησης του Συντάγματος Δύο είδη δημοψηφισμάτων 38. Οι βουλευτικές εκλογές διεξάγονται ταυτόχρονα: Με τις ευρωεκλογές Στην Ελλάδα και στο εξωτερικό Με τις δημοτικές εκλογές Σε όλη την επικράτεια 39. Οι διατάξεις του Συντάγματος: Είναι όλες θεμελιώδεις Είναι ισόκυρες Δεν ισχύουν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης Είναι όλες αμετάβλητες 40. Δημοψήφισμα μπορεί να προκηρυχθεί: Με απόφαση του λαού Για την εκλογή του/της ΠτΔ Για την αναθεώρηση του Συντάγματος Για ψηφισμένο νομοσχέδιο 41. Η υπηρεσιακή Κυβέρνηση: Έχει ως Πρωθυπουργό τον/την Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας Δεν προβλέπεται συνταγματικά, αλλά μόνον εθιμικά Επιλέγεται από τον/την Πρωθυπουργό Διενεργεί εκλογές 42. Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Έχει μόνον εκτελεστικές αρμοδιότητες Εκλέγεται άμεσα από τον λαό Διορίζει την ηγεσία των ανωτάτων δικαστηρίων Έχει πενταετή θητεία 43. Στην Προεδρευόμενη Κοινοβουλευτική Δημοκρατία: Ο/Η Πρωθυπουργός διορίζει την Κυβέρνησή του/της Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει ισχυρό εκτελεστικό ρόλο Η Κυβέρνηση εξαρτάται από την εμπιστοσύνη της Βουλής Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας είναι και Πρόεδρος της Κυβέρνησης 44. Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Είναι εγγυητής του πολιτεύματος Εκλέγεται άμεσα από τον λαό Είναι ρυθμιστής του πολιτεύματος Διαλύει τη Βουλή όταν κρίνει ότι η σύνθεσή της δεν ανταποκρίνεται στο λαϊκό αίσθημα 45. Η ψήφος εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση: Προϋποθέτει την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των βουλευτών Είναι έκφανση της κοινοβουλευτικής αρχής Δίνεται μόνο μετά από τη διενέργεια εκλογών Δίνεται κάθε δύο χρόνια 46. Το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής: Είναι αντισυνταγματικό Διευκολύνει τον σχηματισμό ισχυρών μονοκομματικών Κυβερνήσεων Είναι συνταγματικό Δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ στην Ελλάδα 47. Στην αναθεώρηση του 2008: Κατοχυρώθηκε η λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία Καταργήθηκε το γενικό επαγγελματικό ασυμβίβαστο των βουλευτών Κατοχυρώθηκαν συνταγματικά οι ανεξάρτητες αρχές Καταργήθηκαν οι «υπερεξουσίες» του/της Προέδρου της Δημοκρατίας 48. Η αναθεώρηση του 2001: Άλλαξε το πολίτευμα σε «πρωθυπουργοκεντρικό» Ήταν η πιο εκτενής από όλες τις αναθεωρήσεις του Συντάγματος του 1975 Κατήργησε τις «υπερεξουσίες» του/της Προέδρου της Δημοκρατίας Ολοκληρώθηκε σε μια και μόνο Βουλή 49. Ποιος ασκεί αδέσμευτη νομικά εξουσία; Η Βουλή Ο/Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Η συντακτική βουλή ή εθνοσυνέλευση Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή 50. Η εκτελεστική λειτουργία ασκείται: Από τη Βουλή Από τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Μόνο από την Κυβέρνηση Από την Κυβέρνηση και τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας 51. Στη Βουλή και την Κυβέρνηση, η οποία διαθέτει την πλειοψηφία σε αυτήν, μεταφέρθηκαν ορισμένες από τις ρυθμιστικές αρμοδιότητες του/της Προέδρου της Δημοκρατίας που αφαιρέθηκαν με τη συνταγματική αναθεώρηση του/της 1975 2019 1986 2001 52. Πρόεδρος της Δημοκρατίας, με Πρόταση του/της αρμόδιου/ας Υπουργού, διορίζει και παύει τους/τις Υφυπουργούς Πρόταση του/της Πρωθυπουργού, διορίζει και παύει τα λοιπά μέλη της Κυβέρνησης και τους/τις Υφυπουργούς Κοινή πρόταση του/της Πρωθυπουργού και του/της καθ’ ύλην αρμόδιου/ας Υπουργού, διορίζει και παύει τους/τις Γενικούς/ές και Ειδικούς/ές Γραμματείς των υπουργείων Κοινή πρόταση του/της Πρωθυπουργού και του/της οικείου/ας Υπουργού, διορίζει και παύει τους/τις Υφυπουργούς 53. Η δικαστική λειτουργία ασκείται: Από τα δικαστήρια Από τον/την Προέδρο της Δημοκρατίας και τα δικαστήρια Από τους/τις δικαστές και τους/τις ενόρκους Από τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας 54. Ο δικαστικός έλεγχος της συνταγματικότητας των νόμων είναι: Διάχυτος και παρεμπίπτων Προληπτικός Μεθοδικός και αυστηρός Αφηρημένος 55. Τα δικαστήρια υποχρεούνται να μην εφαρμόζουν νόμο: Αντίθετο προς το δημόσιο συμφέρον Αντίθετο προς το Σύνταγμα κατά το περιεχόμενό του Που ψηφίστηκε με αντισυνταγματική διαδικασία Που είχε ψηφιστεί πριν τη θέση σε ισχύ του Συντάγματος του 1975 56. Το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο δύναται: Να ακυρώσει κανονιστική πράξη Να κηρύξει ανίσχυρο τον αντισυνταγματικό νόμο Να γνωμοδοτεί προς τη Βουλή για ζητήματα συνταγματικότητας Να μην εφαρμόσει τον αντισυνταγματικό νόμο 57. Ο έλεγχος της συνταγματικότητας από δημοσίους υπαλλήλους: Είναι υποχρεωτικός, όταν μία διάταξη είναι προδήλως αντίθετη προς το Σύνταγμα Προϋποθέτει άδεια του/της προϊσταμένου/ης τους Απαγορεύεται σε κάθε περίπτωση Ανήκει μόνο στους/στις προϊσταμένους/ες τους 58. Για να διοριστεί κάποιος/α σε θέση στη δημόσια διοίκηση πρέπει: Να είναι Έλληνας/ίδα πολίτης ή πολίτης χώρας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Να μην έχει καταδικαστεί σε οποιαδήποτε αδίκημα Να είναι κάτοχος τουλάχιστον απολυτηρίου Λυκείου Να είναι Έλληνας/ίδα πολίτης και να έχει συμπληρώσει το 20ο έτος ηλικίας 59. Η σχετική με τη διοικητική αποκέντρωση συνταγματική διάταξη: Δεν θέτει περιορισμό ως προς τον αριθμό των βαθμών διοικητικής αποκέντρωσης Θεσπίζει έναν βαθμό διοικητικής αποκέντρωσης Θεσπίζει ρητά έναν βαθμό διοικητικής αποκέντρωσης, αλλά δεν αποκλείει τη δυνατότητα νομοθετικής πρόβλεψης και άλλων Θεσπίζει ρητά έναν βαθμό διοικητικής αποκέντρωσης, αλλά δεν αποκλείει τη δυνατότητα νομοθετικής πρόβλεψης και δεύτερου 60. Πόσες συνταγματικά κατοχυρωμένες ανεξάρτητες αρχές υπάρχουν; Πέντε (5) Τέσσερις (4) Τρεις (3) Επτά (7) 61. Σύμφωνα με το Σύνταγμα, οι αρχές των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης εκλέγονται με: Καθολική και μυστική ψηφοφορία Τη συμμετοχή όλων των κατοίκων της περιφέρειάς τους Άμεση ψηφοφορία Επιστολική ψήφο 62. Η υπουργική προσυπογραφή των Προεδρικών Διαταγμάτων συνεπάγεται ότι: Η Κυβέρνηση αναλαμβάνει την ποινική ευθύνη Η Κυβέρνηση αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη Η Κυβέρνηση συναποφασίζει με τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Η Κυβέρνηση ελέγχει τον/την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ώστε εκείνος/η να μην υπερβεί τα όρια των εξουσιών του/της 63. Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης είναι: Μόνον νομοθετικά κατοχυρωμένο Η υπουργική υπηρεσία αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών Υπηρεσία της ΕΡΤ Ανεξάρτητη αρχή Loading …